تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۱۴
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۰۸۵۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل سنگ آهن مرکزی:

صنایع معدنی محتاج سرمایه گذاری چابک| سنگ آهنی‌ها گرفتار مشکلات منابع مالی، معدنی و انرژی هستند!

‌می‌متالز - ریشه تمامی مشکلاتی که دربخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد به مساله تامین مالی و سرمایه گذاری چابک و سریع بر می‌گردد که باید در دستور کار معادن و صنایع معدنی قرار گیرد تا راه گشای مشکلات این بخش صنعتی کشور باشد.

به گزارش می‌متالز، اگر مسائل تامین مالی درست و سریع توسط افرادی که در این حوزه تاثیرگذار هستند انجام شود فعالیت‌های کل زنجیره هموار خوادهد شد. اگر هم این اتفاق نیافتد در کل زنجیره فولاد دچار مشکلات فراوانی خواهیم شد.

بازار در گفت وگوی اختصاصی با مجتبی حمیدیان، مدیرعامل سنگ آهن مرکزی، به بررسی چالش‌های موجود در حوزه معادن و صنایع معدنی پرداخته و جویای راه کار‌هایی در این بخش مهم صنعتی شده است.

عمده‌ترین مشکلی که ایران در حوزه سنگ آهن دارد چیست؟

در حوزه منابع در یکسری از جاها، منابع معدنی قابل توجهی داریم که باید به سرعت این بخش‌ها فعال شود. بحث‌های مهمی هم در این رابطه انجام شده که در این بخش‌ها باید تامین مالی به صورت جدی و با چابکی انجام شود. زیرا مساله تامین مالی در بخش‌های مختلف معدنی چالش‌های زیادی را ایجاد کرده است. همچنین باید بخش‌های زنجیره‌ای بالادستی نیز فعال شود تا کل زنجیره به صورت هموار بتواند به پیشرفت پروژه‌های معدنی کمک کند.

اگر مسائل تامین مالی درست و سریع توسط افرادی که در این حوزه تاثیرگذار هستند انجام شود فعالیت‌های کل زنجیره هموار خواهد شد. اگر هم این اتفاق نیافتد در کل زنجیره فولاد دچار مشکلات فراوانی خواهیم شد.

به جز مساله تامین مالی چه مشکلات دیگری در بخش سنگ آهن وجود دارد؟

اگر بخواهیم دسته بندی کنیم گزارش‌های متعددی در این زمینه وجود دارد که به چالش‌ها و مشکلات فراوان در بخش سنگ آهن و به طور کلی زنجیره فولاد پرداخته شده است. از جمله مشکلاتی که در این راستا بسیار آزاردهنده بوده و چند سالی است که گریبان صنایع معدنی را گرفته، موضوع مشکلاتی است که در بخش انرژی وجود داشته، که در تابستان ما قطعی برق و در زمستان قطعی گاز را شاهد هستیم که در چنین مقاطعی کار مدتی متوقف شد و مشکلات فراوانی ایجاد می‌شود. گاهی اوقات در بخش تامین آب هم مشکلاتی به وجود می‌آید که روند کار را با کندی مواجه می‌کند. همچنین در حوزه تامین خوراک هم با مشکلاتی مواجه هستیم که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف شود.

وقتی به ریشه همه این مسائل توجه می‌کنیم می‌بینیم که ساز و کار‌ها چه در قالب ساز و کار‌های بانکی و چه در حوزه بازار سرمایه، ریشه تمامی مشکلات همین تامین مالی است

ولی وقتی به ریشه همه این مسائل توجه می‌کنیم می‌بینیم که ساز و کار‌ها چه در قالب ساز و کار‌های بانکی و چه در حوزه بازار سرمایه، ریشه تمامی مشکلات همین تامین مالی است. این هم مساله پیچیده‌ای نیست که حل نشود. طی چند ماه گذشته، نیروگاه جدید ۲۵ مگابایتی را راه اندازی کرده ایم تا مساله برق حل و فصل شود؛ بنابراین می‌بینیم که حتی مشکلات بخش انرژی با تامین مالی برطرف می‌شود. در واقع اگر نمی‌توانستیم تامین مالی داشته باشیم، قطعا شرایط راه اندازی این نیروگاه را هم نداشتیم. یا این که همچنان سایتمان قطع بود. ولی با تامین مالی توانستیم مشکل بسیار بزرگ تامین برق را برطرف کنیم و به کارهایمان سرعت بیشتری بدهیم.

یا در حوزه تامین آب فاضلاب شهر بافق را انجام داده ایم که این مساله هم سرمایه گذاری نیاز داشت که توانسته ایم با یک مدلی سرمایه گذاری انجام دهیم و مشکلات تامین آب را هم تا حد زیادی برطرف کنیم.

در حوزه خوراک ما الان معادنی داریم که مشکلات فروانی در بخش تامین خوراک دارند که این مساله هم کاملا درست است. ولی شرکت سنگ آهن مرکزی معادنی دارد که باید بر روی آن‌ها سرمایه گذاری‌های کلانی انجام شود. در برخی معادن تا بخواهیم به یک ماده معدنی برسیم، شاید چیزی حدود ۴ هزار میلیارد و یا در برخی معادن ۸ هزار و رقم‌های بیشتر نیازمند سرمایه گذاری هستیم؛ و به جز تامین مالی نیازمند سرعت بخشیدن به تامین مالی‌ها هستیم. تا کار‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. وقتی این موارد اتفاق نیافتد سلسه مشکلاتی به وجود می‌آید که باید آسیب شناسی شود که ریشه تمامی مشکلات هم بر می‌گردد به مساله تامین مالی و سرمایه گذاری چابک و سریع که باید در دستور کار معادن و صنایع معدنی قرار گیرد.

آیا سرمایه گذران خارجی در این بخش‌ها ورود پیدا کرده اند؟

این موضوع هم به دسته بندی‌هایی که گفته شد برمی گردد، به دلیل این که کریدور شفاف و واضحی در بحث‌های مختلف سرمایه گذاری خارجی وجود دارد که در لایه‌های بالادستی هنوز حل نشده است. به همین دلیل ما هنوز هم سرمایه گذاری خارجی به آن صورت که باید و شاید در بخش صنایع معدنی نداریم. درحالی که می‌توانیم با آپشن‌ها و مدل‌های مختلف در حوزه معادن سرمایه گذاری انجام دهیم و در این زمینه راهکار‌های مناسبی پیدا کنیم که تاثیرگذاری بیشتری در جذب سرمایه داشته باشد.

تا مدیران بالادستی این موارد را با جدیت و پشتکار در دستور کار خودشان قرار ندهند نمی‌توانیم شاهد حل مشکلات در این بخش‌های اساسی اقتصادی و صنعتی باشیم

البته واقعیت این است که این موارد باید در لایه‌های بالادستی حل و فصل شود. زیرا تا مدیران بالادستی این موارد را با جدیت و پشتکار در دستور کار خودشان قرار ندهند نمی‌توانیم شاهد حل مشکلات در این بخش‌های اساسی اقتصادی و صنعتی باشیم.

مهمترین چالش معادن و صنایع معدنی طی سال‌های اخیر به خصوص در شرایط تحریمی چه بوده است؟

طی سال‌های اخیر به خصوص پس از تحریم‌های گسترده‌ای که گریبان صنعت کشورمان را گرفته است، تامین مالی در بخش معادن و صنایع معدنی چالش بسیار بزرگی بوده که این صنعت را به سختی انداخت و مسیر حرکت را بسیار پرفراز و نشیب کرد.

بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای بنگاه‌های این حوزه یا متوقف شدند و یا این که بسیار کند به حرکت خود ادامه دادند. چرا که قطع ارتباط بانک مرکزی با بانک‌های جهانی و صندوق‌های مشترک پروژه‌ها از مهمترین مواردی بود که مشکلات زیادی را برای جذب سرمایه در بخش صنایع معدنی ایجاد کرد.

چه راه کار‌هایی را برای جذب سرمایه در شرایط تحریمی در بخش صنایع معدنی پیشنهاد می‌کنید؟

مهم تریم مساله این است که برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی حتما راهکار‌های جدید و خلاقانه پیدا کنیم. زیرا با تکیه بر راهکار‌های جدید می‌توان سرمایه‌های جدیدی را جذب کرد.

مساله دیگر این است که از ابز‌هایی که داریم چگونه استفاده کنیم که بهینه و تاثیرگذار باشد. زیرا استفاده درست از ابزار‌های موجود هم بسیار اهمیت دارد و می‌تواند راه گشایی بسیاری از مشکلات باشد.

مورد دیگری که بسیار حایز اهمیت است توجه به منابع داخلی شرکت‌ها ست. این که چگونه منابع داخلی شرکت‌ها را با راه کار‌های درست و اصولی فعال کنیم. در واقع این موارد ازجمله مسائل بسیار مهم و کلیدی هستند که در صورت تحقق آن‌ها می‌توان جذب سرمایه‌های بهتری را شاهد بود.

همچنین تامین مالی برای تجهیزات معدنی و خطوط تولید نیز می‌تواند در جذب سرمایه و سرمایه گذاری تاثیرداشته باشد. زیرا هرچه تجهیزات معدنی به روزتر باشد و خطوط تولید نوسازی شود، به همان میزان می‌تواند در رونق این بخش تاثیرگذار باشد و باعث پیشرفت و رونق در صنایع معدنی شود.

در ضمن استفاده از روش‌های شرکت پروژه و تامین مالی جمعی برای اجرایی ساختن نتایج طرح‌های تحقیقاتی موفق و پروژه‌های کوچک مقیاس از دیگر روش‌های جدید تامین مالی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

البته برای افزایش بهره وری باید از روش‌های موجود بازار سرمایه هم بهره جست و سمت استفاده بیشتر از اوراق مرابحه، منفعت و اجاره رفت. ازاوراق اجاره می‌ت وان برای واردات تجهیزات تولید و ماشین آلات هم استفاده کرد.

همچنین باید از دارایی‌های راکد شرکت ها، همچون ساختمان‌ها و زمین‌های بلا استفاده و محصولات و مواد معدنی کم عیار و دپو شده هم بهره‌مند شد. در این زمینه بورسی شدن شرکت‌ها و تجدید ارزیابی شرکت‌ها از محل ارزش گذاری ذخایر کانی‌های ارزشمند موجود در معادن هم باید در دستور کار قرار بگیرد که تاکنون هیچ گونه فعالیتی در این راستا انجام نشده است.

جمیع این راه حل‌ها می‌تواند هم چالش‌های بخش معدن و صنایع معدنی را کم کند و هم راه گشای پیشرفت و بالندگی این صنعت باشد.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده